مدیریت قبوض مخابراتی (BMS)

مبالغ مندرج در قبوض مخابراتی دریافتی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی معمولا قابل توجه می‌باشند. شرکت‌هایی نظیر FCP، PAP و سایر سازمان‌هایی که خدمات مخابراتی (ثابت، سیار، دیتا و…) دریافت می‌نمایند، عموما هزینه‌های قابل توجهی در این خصوص پرداخت می‌نمایند. سیستم مدیریت قبوض مخابراتی وظیفه‌ی کنترل و مدیریت توافقات و پرداخت‌های مخابراتی را با هدف کاهش این قبیل هزینه‌ها بر عهده دارد. این راهکار انحصارا در اختیار سام قرار دارد. سامانه مذکور به منظور انجام محاسبات پیچیده‌ی تعداد زیاد قبوض مخابراتی تهیه شده‌ است. برای انجام محاسبه‌ی قبوض لازم است اطلاعات توافقات میان متعاملین مختلف در سطح کشور نگهداری و بروزرسانی شود. راهکار ضمن نگهداری اطلاعات، فرآیند انعقاد قراردادها را نیز اعمال نموده و با استفاده از تعرفه بسیار متنوع و متغیر خدمات مخابراتی، مبادرت به محاسبه‌ی صورتحساب‌ها به صورت خودکار می‌نماید. همچنین در صورت وجود مغایرت در صورتحساب‌های دریافت شده، شناسایی آن برای کاربر آسان می‌گردد.

سه دلیل مهم برای انتخاب راهکار مدیریت قراردادها و قبوض مخابراتی

سه دلیل مهم انتخاب
اول

کاهش پرداخت قبوض مخابراتی

تجربه بهره برداری سیستم در دو شرکت سرویس دهنده اینترنتی نشان می‌دهد که با نصب این سیستم حدود ۱۰ درصد هزینه های مندرج در قبوض خدمات دریافت شده را کاهش می‌ دهد. همانگونه که استحضار دارید، قبوض مخابراتی حدودا ۵۰% کل هزینه های عملیاتی شرکت‌های PAP یا FCP را شامل می شود. با این وصف مشتریان این شرکت پس از بهره برداری از محصول باید انتظار داشته باشند، حدود ۵% در هزینه‌های کلی شرکت به صورت سالانه صرفه‌جویی شود.

دوم

قابلیت توسعه اختصاصی محصول

این راهکار بسته نرم افزاری نمی باشد و برای هر مشتری بر مبنای فرآیندهای جاری و سازمان اجرایی بازطراحی می‌شود. مشتری سیستم خاص خود را دریافت می‌نماید. به همین علت ماژول مازادی در سیستم وجود نداشته و کارایی سیستم افزایش می‌یابد.

سوم

زیرساخت قابل ارتقاء

بجز قابلیت‌های خاص در نظر گرفته شده برای مدیریت قبوض مخابراتی، امکانات متنوع زیر ساخت MS Dynamics در اختیار کاربر قرار گرفته و به این ترتیب امکان ارتقاء قابلیت‌های سیستم طی سال‌های متمادی بهره‌برداری برای ایشان فراهم می‌شود.

مدیریت ارتباط با تامین کنندگان خدمات مخابراتی

اساس سیستم مدیریت قبوض مخابراتی بر مبنای توافقات و انعقاد قرارداد با تامین کنندگان خدمات مخابراتی (مخابراتی ایران و …) می‌باشد. بر همین مبنا Siteهای دریافت خدمات، تعرفه‌ها، مغایرت‌های مختلف حوزه عملیات و … در قالب یک راهکار واخد در اختیار شرکت‌های FCP و PAP ، بانک ها و شرکت های بزرگ دریافت کننده این قبیل خدمات  در سطح کشور قرار می‌گیرد.

کلیه تغییرات مربوط به دریافت خدمات نظیر افزایش و کاهش ظرفیت‌ها و جمع آوری تجهیزات در مبادله‌ای دو سویه میان شرکت و سرویس دهنده انجام می‌شود.

مدیریت عملکردها

راهکار ابزارهای مختلف گزارش گیری و انتقال گزارشات یا نتایج جستجو به اکسل و … را دارا می‌باشد. کاربران بر مبنای سطوح دسترسی به درج اطلاعات مبتنی بر فرآیندهای کاری پرداخته و مدیران در سطوح مختلف، با کمک داشبوردها نمودارها و نتایج عملکردها را مشاهده می‌نمایند.

دستاوردهای استفاده از محصول

ارتقاء بهره‌وری

به هر روشی که در سیستم تعاملات بوجود آید، هیچ وظیفه‌ی ثبت شده ای در سیستم فراموش نمی‌شود.

افزایش مسئولیت پذیری

از طریق ثبت جزئیات و ارائه گزارشات دقیق به تصمیم‌گیرندگان

بهبود کیفیت

شفافیت در عملکردها و قابلیت ردگیری خواسته‌های مشتریان، سطح کیفی خدمات را افزایش می‌دهد.

امکانات و قابلیت‌ها

چرخه از درخواست تا توافق

فرآیندی که از مرحله درخواست امکانات مخابراتی (Service Form) آغاز و منجر به انعقاد قرارداد یا توافق با شرکت مخابراتی (مخابرات ایران، مخابرات استان ها، زیرساخت و ...) می‌گردد.

ضمانتنامه ها، ودایع و پیش‌پرداخت ها

ثبت و مدیریت ضمانتنامه ها، ودایع و پیش پرداخت ها با توجه به نوع خدمات درخواست شده، از مهمترین قابلیت های راهکار می باشد. در زمان جمع آوری تجهیزات، فرآیند استرداد ودایع فعال می گردد.

کنترل قبوض و پرداخت‌ها

مدیریت کنترل و شناسایی مغایرت‌های مالی و امکانات، ثبت انواع متنوعی از صورتحساب‌ها، امکان ردگیری پرداخت‌ها بر مبنای قبوض دریافتی و امکان ثبت و شناسایی بدهی‌های معوقه

اطلاع رسانی

امکان اطلاع رسانی به عوامل و بازیگران موثر سیستم در خصوص قراردادها و پرداخت ها و ... از طریق درگاه های مختلف (ایمیل، SMS و ...) وجود دارد.

مغایرت‌ها

شناسایی، علامت گذاری، تعیین نوع مغایرت، روش‌های تسویه مغایرت‌ها و ارائه گزارشات مختلف در این زمینه از امکانات خوب سامانه تلقی می‌شود.

سایت‌ها

شناسنامه کلیه سایت هایی که خدمات مخابراتی از سرویس دهندگان دریافت می گردد، در سامانه ثبت می شود. همچنین ارتباطات میان سایت ها و طرف قراردادها در سیستم مشخص می‌شود.

تعرفه خدمات مخابراتی

امکان ثبت و بروز رسانی انواع خدمات مخابراتی و تعرفه های آنها در سیستم وجود دارد. سیستم خدمات مخابراتی را به صورت روزشمار محاسبه نموده و تغییر تعرفه ها در بازه زمانی یک صورتحساب هیچگونه اختلالی در کار سیستم ایجاد نمی نماید.

داشبورد

وجود داشبورد منعطف برای کلیه‌ی ذینفعان، به همراه گزارشات متنوع

فرآیندها

کلیه ی فرآیندهای عملیاتی و غیر عملیاتی مرتبط با قراردادهای مخابراتی، صورتحساب ها، مغایرت گیری، ضمانتنامه ها و ... در سیستم قابل پیاده سازی است.

ارتباط با سایر سیستم‌ها

ارتباط با سایر سیستم‌های امکان‌پذیر است.

تاریخچه فعالیت‌ها

تاریخچه کلیه‌ی فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی در سیستم ثبت می‌گردد.

کانال‌های ارتباط با CRM

ایمیل

تلفن

شبکه‌های اجتماعی

تحلیل‌ها

این قابلیت در سیستم وجود دارد که نمودارهای تحلیلی مورد نیاز سازمان تهیه و در داشبورد تعبیه گردد.